9 خاصیت شگفت انگیز گرده گل


صحبت کردن از خواص گرده گل بسیار شیرین است. این ماده تولید شده توسط زنبورعسل آنقدر پر خاصیت است که نمی توان به سادگی در مورد تمامی این خواص صحبت کرد. ماده ای گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی و معدنی که می تواند برای پیشگیری یا درمان بسیاری از بیماری ها موثر عمل کند.

گرده گل کاهش دهنده خطر ابتلا به بیماری های قلبی است
بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. چربی خون بالا و کلسترول خون بالا به طور مستقیم با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است. جالب است که گرده گل تولید شده توسط زنبور عسل ممکن است این عوامل خطر را کاهش دهد.
به عنوان مثال، در مطالعات حیوانی نشان داده شده است که عصاره گرده گل زنبور عسل می تواند کلسترول خون، به ویژه کلسترول بد LDL را کاهش دهد. همچنین در افراد مبتلا به نزدیک بینی ناشی از شریان های گرفتگی، مکمل های گرده گل، میزان کلسترول خون را کاهش داده و باعث افزایش میدان بینایی آنها می شود.
علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در گرده زنبور عسل ممکن است از چربی ها در برابر اکسیداسیون محافظت کنند. هنگامی که لیپیدها اکسیده می شوند، می توانند با هم جمع شوند، عروق خونی را محدود کرده و خطر بیماری قلبی شما را افزایش دهند. گرده گل با این وضعیت مقابله می کند.
فراموش نکنید این خواص گرده گل تنها زمانی برای فرد ایجاد می شود که از این ماده به صورت مداوم مصرف کند. در صورت مصرف مقطعی، چنین خواصی هیچ گاه برای شما به ارمغان نمی آید.

بهبود عملکرد کبد با گرده گل
کبد شما یک ارگان حیاتی است که سموم را از خون شما خارج می کند. عملکرد دقیق کبد خود عاملی حیاتی برای جلوگیری از بروز انواع بیماری ها در بدن ما انسان هاست. بیماری هایی مثل نارسایی کبدی، کبد چرب و سیروز کبد، از جمله بزرگترین مشکلاتی هستند که بشر امروزی در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است.
مطالعات حیوانی نشان داده اند که گرده گل زنبور عسل توانایی های سم زدایی از کبد را تقویت می کند. در حیوانات مسن تر، گرده گل دفاع آنتی اکسیدانی کبد را تقویت کرده و مواد زائد بیشتری مانند مالون دی آلدئید و اوره را از خون خارج می کند.
مطالعات دیگر روی حیوانات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های گرده گل تولید شده توسط زنبور عسل از کبد در برابر صدمات ناشی از چندین ماده سمی از جمله مصرف بیش از حد دارو محافظت می نماید. همچنین گرده گل زنبور عسل باعث بهبودی کبد آسیب دیده نیز می شود.
با این حال، معدود مطالعات انسانی اثرات گرده زنبور عسل بر عملکرد کبد را ارزیابی کرده است. برای تعیین توصیه های بهداشتی، مطالعات بیشتری در مورد انسان لازم است. با این حال طب سنتی به اثرگذاری گرده گل بر روی مشکلات کبد تاکید دارد. به نظر می رسد این ویژگی گرده گل نیز در چند سال آتی در نمونه های اسنانی نیز به اثبات خواهد رسید.

گرده گل، یک ماده ضد التهاب قوی
گرده گل به طور سنتی برای کاهش التهاب و تورم استفاده می شد. این استفاده نه تنها در ایران بلکه در طب سنتی بسیاری از کشورها حتی آمریکا وجود داشته است.
یک مطالعه روی حیوانات نشان داد که عصاره گرده زنبور عسل تورم پنجه های موش را 75٪ کاهش می دهد. در واقع، اثرات ضد التهابی گرده گل با چندین داروی ضد التهابی غیر استروئیدی، مانند فنیل بوتازون، ایندومتاسین، آنالژین و ناپروکسن مقایسه شده و نتایج خوبی داشته است.
گرده گل با استفاده از ترکیبات درونی خود می تواند التهاب و تورم را کاهش دهد. از جمله کوئرستین آنتی اکسیدان، که باعث کاهش تولید اسیدهای چرب التهابی امگا 6 مانند اسید آراشیدونیک می شود. علاوه بر این، ترکیبات گیاهی موجود در گرده گل زنبور عسل ممکن است فرآیندهای بیولوژیکی محرک تولید هورمون های التهابی مانند فاکتور نکروز تومور (TNF) را کند نماید.

تقویت ایمنی بدن به کمک گرده گل
گرده گل زنبور عسل ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و به شما در جلوگیری از بیماری ها و واکنش های ناخواسته کمک کند. تحقیقات نشان داده است که ممکن است این ماده بتواند شدت و شروع آلرژی را کاهش دهد.
در یک مطالعه معتبر علمی، گرده گل تولید شده توسط زنبور عسل به میزان قابل توجهی توانسته فعال شدن سلول های ماست سل را کاهش دهد. سلول های ماست وقتی فعال می شوند، نوعی مواد شیمیایی آزاد می کنند که باعث ایجاد واکنش آلرژیک می شوند.
همچنین، چندین نمونه آزمایشی تأیید کرده اند که گرده زنبور عسل دارای خاصیت ضد میکروبی قوی است. عصاره گرده گل زنبور عسل باکتری های بالقوه مضر مانند E. coli، Salmonella، Pseudomonas aeruginosa و همچنین آنهایی که باعث عفونت استاف می شوند را پیدا کرده و با آنها مبارزه می کند.

گرده گل و اثرگذاری بر روی زخم
گرده گل زنبور عسل دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که ممکن است به بدن شما در بهبود زخم کمک کند. به عنوان مثال، تحقیقات بر روی حیوانات نشان داد که عصاره گرده گل تولید شده توسط زنبور عسل در درمان زخم های سوختگی مانند سولفادیازین نقره عمل می کند که یک استاندارد برای درمان سوختگی است. جالب است که گرده گل عوارض بسیار کمتری نسبت به این داروهای شیمیایی دارد.
یک مطالعه دیگر از حیوانات نشان داد که استفاده از مرهم حاوی گرده زنبور عسل بر روی سوختگی به طور معنی داری بهبودی را نسبت به داروهای استاندارد تسریع می کند. در نتیجه مصرف گرده گل هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی برای درمان زخم موثر است.
خواص ضد میکروبی گرده گل زنبور عسل همچنین ممکن است از بروز عفونت ها در جای زخم جلوگیری کند. عفونت یک عامل خطرناک مهم است که می تواند روند بهبودی برای خراش، بریدگی، ساییدگی و سوختگی را به تاخیر بیاندازد. گرده گل به صورت تمام قد در برابر این مشکل می ایستد.
گرده گل تولید شده توسط زنبور عسل حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های زیادی است که آن را فوق العاده سالم و پر خاصیت می کند. مطالعات، گرده گل زنبور عسل و ترکیبات آن را با فواید درمانی مانند کاهش التهاب، بهبود ایمنی، بهبود علائم یائسگی و بهبود زخم ها مرتبط کرده است

بررسی خواص ضد سرطان گرده گل ادامه دارد
گرده گل تولید شده توسط زنبور عسل به احتمال بسیار زیاد خواص برای درمان و پیشگیری از سرطان دارد که در صورت تکثیر سلول ها به طور غیر طبیعی صورت می گیرد. مطالعات آزمایشگاهی بر روی عصاره گرده گل زنبور از مهار رشد تومور و تحریک آپوپتوز - مرگ برنامه ریزی شده سلول ها - در سرطان های پروستات، روده بزرگ و لوسمی حکایت دارد.

گرده زنبور عسل از cistus  و بید سفید ممکن است دارای خاصیت ضد استروژن نیز باشند. در این صورت مصرف گرده گل می تواند خطر ابتلا به سرطان های پستان، پروستات و رحم را کاهش دهد. البته این موارد کاملا اثبات شده نیست و نیاز به تحقیقات انسانی بیشتری دارد.

کاهش علائم یائسگی به ویژه گرگرفتگی با گرده گل
یائسگی که نشانه قطع قاعدگی در زنان است، اغلب با علائم ناراحت کننده مانند گرگرفتگی، عرق شب، تغییر خلق و خو و خواب همراه است. این دورانی سخت برای بانوان است که یم توان آن را به شرایط بهتری تبدیل کرد. مطالعات نشان می دهد که گرده گل تولید شده توسط زنبور عسل ممکن است چندین علائم یائسگی را کاهش دهد.
در یک مطالعه، 71٪ از خانم ها احساس کردند که در هنگام مصرف گرده گل علائم یائسگی که داشته اند، بهبود یافته است. در یک مطالعه دیگر، 65٪ از زنانی که از مکمل گرده استفاده کردند، گرگرفتگی کمتری را تجربه نمودند. این زنان بهبودهای سلامتی دیگری را نیز گزارش کرده اند؛ از جمله خواب بهتر، کاهش تحریک پذیری، درد مفاصل کمتر و بهبود روحیه و انرژی. این یعنی اثر فوق العاده گرده گل بر روی علائم سخت یائسگی در بانوان.
علاوه بر این، یک مطالعه سه ماهه نشان داد که زنانی که از مکمل های گرده گل زنبور عسل استفاده می کنند علائم یائسگی را به میزان قابل توجهی کمتر تجربه می کنند. علاوه بر این، این مکمل ها به پایین آوردن کلسترول بد LDL و بالا بردن کلسترول خوب HDL کمک می کند که در دوران یائسگی بسیار مهم و حیاتی است.

برطرف کردن مواد مغذی مورد نیاز بدن و کمک به تنظیم متابولیسم بدن با گرده گل
برخی شواهد حاکی از آن است که گرده گل ممکن است میزان مواد مغذی بدن را بهبود بخشد. به عنوان مثال، موش هایی که با کمبود آهن مواجه بودند، هنگام اضافه شدن گرده به رژیم غذایی، 66 درصد آهن بیشتری جذب کردند. احتمالاً این نتیجه ناشی از این واقعیت است که گرده حاوی ویتامین C و بیوفلاونوئیدها است که باعث افزایش جذب آهن می شود.
علاوه بر این، موش های سالم که با گرده گل تغذیه می شوند، کلسیم و فسفر بیشتری از رژیم غذایی خود جذب می کنند. گرده حاوی پروتئین های باکیفیت و اسیدهای آمینه است که ممکن است به چنین جذبی کمک کند.
مطالعات دیگر روی حیوانات نشان داده اند که گرده زنبور عسل ممکن است رشد عضلات را بهبود بخشیده، متابولیسم را سرعت داده و طول عمر را افزایش دهد. این یعنی احتمالا گرده گل می تواند یک ماده موثر برای زندگی بهتر ما انسان ها باشد. اگرچه مطالعات حیوانات امیدوار کننده است؛ اما مشخص نیست که آیا انسان همان مزایا را تجربه می کند یا خیر. با این حال باید امیدوار باشیم!

یک ماده بی خطر برای رژیم غذایی افراد مختلف
گرده گل به صورت گرانول یا مکمل تهیه می شود و برای بیشتر افراد بی خطر است. شما می توانید آن را در فروشگاه های مختلف یا از زنبورداران محلی خریداری کنید. دانه ها را می توان به غذاهای مورد علاقه خود یا اطرافیان به ویژه کودکان بالای 3 سال مانند
صبحانه یا اسموتی اضافه کرد.
البته فراموش نکنید که افراد مبتلا به آلرژی به گرده یا زنبور عسل باید از محصولات گرده خودداری کنند؛ زیرا ممکن است باعث ایجاد علائمی مانند خارش، تورم، تنگی نفس یا آنافیلاکسی شود. این محصولات همچنین ممکن است با رقیق کننده خون مانند وارفارین اثر منفی داشته باشند. علاوه بر این زنان باردار یا شیرده باید از محصولات گرده گل پرهیز کنند، زیرا شواهدی که نشان دهد گرده گل برای نوزادان کاملاً بی خطر باشد، وجود نداردو

بهتر است این عوارض جانبی گرده گل را جدی بگیرید
با تمام این اوصاف، اگر در گروه هایی قرار ندارید که گرده گل برایتان مضر است، می توانید به راحت این ماده خوراکی را به رژیم غذایی خود و خانواده اضافه کنید. این ویژگی گرده گل است که مصرف ایت ماده را ساده و در دسترس کرده است. با این حال هشدارها را هم جدی بگیرید.

گرده گل تولید شده توسط زنبور عسل حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های زیادی است که آن را فوق العاده سالم و پر خاصیت می کند. مطالعات، گرده گل زنبور عسل و ترکیبات آن را با فواید درمانی مانند کاهش التهاب، بهبود ایمنی، بهبود علائم یائسگی و بهبود زخم ها مرتبط کرده است. با این حال، بسیاری از شواهد پیرامون گرده گل و اجزای آن ناشی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانات است. برای روشن شدن فواید سلامتی آن، تحقیقات انسانی بیشتری لازم خواهد بود.
با این حال شما می توانید با رعایت جوانب احتیاط که در مطلبی مجزا به آن اشاره کرده ایم، به سراغ گرده گل بروید و از خواص فوق العاده این ماده استفاده کنید. مطمئنا اثرات این مصرف را خیلی زود خواهید دید؛ البته اگر ناامید نشوید و در مصرف گرده گل مداومت به خرج دهید.